Męska depresja – cichy wróg

Opublikowane przez Wojciech Wychowaniec w dniu

Wojtek Chudziński

Depresja jest poważnym schorzeniem, ale wielu mężczyzn stara się ją ignorować lub odmawiać leczenia.  Choroba ta może w różny sposób wpływać na mężczyzn i kobiety, ale także – właśnie wśród tych pierwszych – może być też maskowana zachowaniami zastępczymi. Przy takiej mnogości aspektów, męska depresja często pozostaje nierozpoznana i może mieć katastrofalne konsekwencje, gdy nie jest leczona. Czy czujesz się rozdrażniony, odizolowany lub wycofany? Czy cały czas pracujesz? Za dużo pijesz? Te niezdrowe strategie radzenia sobie mogą wskazywać, że masz „męską depresję”.

Oznaki i objawy męskiej depresji

Depresja dotyka mężczyzn niezależnie od wieku. Nie każdy mężczyzna w depresji doświadcza wszystkich objawów – niektórzy odczuwają tylko kilka z nich, podczas gdy inni mogą odczuwać ich wiele. Do tych najbardziej typowych zalicza się:

  • Gniew, drażliwość lub agresywność
  • Zachowania przemocowe
  • Uczucie niepokoju lub bycia „na krawędzi”
  • Utrata zainteresowania pracą, rodziną lub czynnościami niegdyś przyjemnymi
  • Odsuwanie się od rodziny i przyjaciół lub izolowanie się
  • Brak możliwości koncentracji lub zapamiętania szczegółów
  • Niezdolność do wywiązywania się z obowiązków związanych z pracą, opieką nad rodziną lub innymi ważnymi zajęciami
  • Angażowanie się w działania wysokiego ryzyka, szukanie ekstremalnych rozrywek
  • Zachowania eskapistyczne, np. spędzanie dużo czasu poza domem, wytężone treningi
  • Nadużywanie alkoholu i substancji psychoaktywnych
  • Problemy z libido i sprawnością seksualną
  • Uczucie zmęczenia, bezsenność (rzadziej nadmierna senność)
  • Przejadanie się (rzadziej brak apetytu)
  • Myśli samobójcze lub próby samobójcze
  • Objawy somatyczne: bóle karku, bóle głowy, nudności i problemy trawienne

Świat nauki nie wyjaśnił w pełni, dlaczego mężczyźni i kobiety mogą inaczej doświadczać depresji, prawdopodobnie jednak odpowiada za to różna chemia mózgu, hormony i doświadczenia życiowe. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety cierpią na depresję, ale ich gotowość do rozmowy o swoich uczuciach wydaje się być bardzo różna. Jest to jeden z powodów, dla których objawy depresji u mężczyzn i kobiet mogą się bardzo różnić. Na przykład niektórzy mężczyźni z depresją ukrywają swoje emocje i mogą wydawać się źli, rozdrażnieni lub agresywni, podczas gdy wiele kobiet wydaje się smutnych lub bezpośrednio go wyraża. Mężczyźni z depresją mogą czuć się bardzo zmęczeni i tracić zainteresowanie pracą, rodziną lub hobby, miewają również większe problemy ze snem niż kobiety. Czasami objawy zdrowia psychicznego wydają się być problemami fizycznymi, np. przyspieszone bicie serca, ucisk w klatce piersiowej, ciągłe bóle głowy lub problemy z trawieniem mogą być oznakami problemu ze zdrowiem psychicznym. Wielu mężczyzn częściej zgłasza się do lekarza w sprawie objawów fizycznych niż emocjonalnych. Niektórzy mężczyźni mogą również sięgać po narkotyki lub alkohol, aby spróbować poradzić sobie z objawami emocjonalnymi. Ponadto, podczas gdy kobiety z depresją częściej podejmują próby samobójcze, mężczyźni częściej umierają w wyniku samobójstwa, ponieważ używają bardziej metod powodujących zgon z większym prawdopodobieństwem i działają bardziej impulsywnie w momencie pojawienia się myśli suicydalnych.

Ponieważ te zachowania mogą być oznakami innych problemów ze zdrowiem psychicznym lub mogą się z nimi pokrywać, profesjonalna pomoc jest kluczem do trafnej diagnozy i odpowiedniego leczenia.

Dlaczego mężczyźni nie wołają o pomoc?

Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jak bardzo Twoje objawy wpływają na Ciebie, lub możesz nie chcieć przyznać się przed sobą lub przed kimkolwiek innym, że masz depresję. Ale ignorowanie, tłumienie lub maskowanie depresji niezdrowym zachowaniem tylko pogorszy negatywne emocje. Możesz nie być otwarty na rozmowę o swoich uczuciach z rodziną lub przyjaciółmi, a co dopiero z lekarzem lub specjalistą zdrowia psychicznego. Jak wielu mężczyzn, być może nauczyłeś się opierać swoje życie na samokontroli. Możesz pomyśleć, że wyrażanie uczuć i emocji związanych z depresją nie jest męskie i próbujesz je stłumić. Nawet jeśli podejrzewasz, że masz depresję, możesz unikać uzyskania pomocy, ponieważ obawiasz się, że piętno depresji może zaszkodzić Twojej karierze lub spowodować, że rodzina i przyjaciele stracą do Ciebie szacunek.

Nie musisz samodzielnie radzić sobie z depresją. Poproszenie o pomoc – od ukochanej osoby lub specjalisty – wymaga odwagi. Większość mężczyzn z depresją dobrze reaguje już na drobne formy samopomocy jak szukanie wsparcia społecznego czy wprowadzanie zmian w stylu życia. Ważne, aby nie oczekiwać natychmiastowej poprawy nastroju. Prawdopodobnie każdego dnia zaczniesz czuć się trochę lepiej – wielu mężczyzn dochodzących do siebie po depresji zauważa poprawę wzorców snu i apetytu przed poprawą nastroju. Ale wspomniane kroki samopomocy mogą mieć potężny wpływ na to, jak myślisz i czujesz, pomagając przezwyciężyć objawy depresji i odzyskać radość z życia.

Zrobić pierwszy krok

Obowiązki zawodowe mogą często utrudniać mężczyznom znalezienie czasu na utrzymywanie przyjaźni, ale pierwszym krokiem do walki z męską depresją jest znalezienie osób, z którymi naprawdę można nawiązać kontakt twarzą w twarz. Nie oznacza to po prostu wymiany żartów ze współpracownikiem lub rozmowy o sporcie z facetem siedzącym obok ciebie w pubie. Oznacza to znalezienie kogoś, z kim czujesz się komfortowo, dzieląc się swoimi uczuciami, kogoś, kto wysłucha Cię bez osądzania Cię lub powie, jak powinieneś myśleć lub czuć. Możesz pomyśleć, że omawianie swoich uczuć nie jest bardzo macho, ale niezależnie od tego, czy jesteś tego świadomy, czy nie, już komunikujesz swoje uczucia tym, którzy są wokół ciebie – po prostu nie używasz słów. Jeśli jesteś porywczy, pijesz więcej niż zwykle lub z uporem maniaka rąbiesz drewno na ogródku, najbliżsi będą wiedzieć, że coś jest nie tak. Zamiast tego rozmowa o tym, przez co przechodzisz, może w rzeczywistości pomóc Ci poczuć się lepiej.

Dla wielu mężczyzn – zwłaszcza gdy cierpisz na depresję – docieranie do innych może wydawać się przytłaczające. Ale rozwijanie i utrzymywanie bliskich relacji jest niezbędne, aby pomóc Ci przetrwać ten trudny czas. Jeśli nie czujesz, że masz do kogo się zwrócić, nigdy nie jest za późno na budowanie nowych przyjaźni i ulepszanie sieci wsparcia. Poszukaj wsparcia u ludzi, którzy sprawiają, że czujesz się bezpieczny i zaopiekowany. Osoba, z którą rozmawiasz, nie musi być w stanie cię naprawić – po prostu muszą być dobrym słuchaczem – kimś, kto będzie słuchał uważnie i ze współczuciem, bez rozpraszania się i osądzania.

Tak naprawdę już zrobiłeś swój pierwszy krok – jesteś tutaj i czytasz ten artykuł, bo być może czujesz, że jest inaczej niż dawniej. A może masz w swoim otoczeniu mężczyznę, który swoim zachowaniem woła o pomoc, bo jeszcze nie ma odwagi nazwać tego wprost, co się z nim dzieje? Wszystko w Twoich rękach – projekt The Presja może być dobrym początkiem w podróży do krainy psychicznego dobrostanu 😊

Wojtek Chudziński – Coaching Po Ludzku

Wspieraj Projekt

Kategorie: depresja

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *