Dieta na dobry nastrój

Opublikowane przez Wojciech Wychowaniec w dniu

Nie można mylić profilaktyki dobrego nastroju z leczeniem pełnoobjawowej depresji. Niemniej jednak pewne jest, że zdrowa dieta jest elementem profilaktyki antydepresjnej. Dieta na dobry nastrój, czyli jaka? 

Dobra dieta to taka, która pozytywnie wpływa na nasz organizm – dostarcza nam odpowiedniej ilości makroskładników (węglowodanów, białek, tłuszczy) witamin i składników mineralnych.

Powinniśmy opierać nasze żywienia w większości na produktach naturalnych, niskoprzetworzonych, bogatych w substancje odżywiające nie tylko nasze mięśnie ale również mózg.

W prewencji chorób układu nerwowego bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na spożywanie odpowiedniej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3  (tłuste ryby morskie), witamin z grupy B mających wielkie znaczenie w gospodarce hormonalnej oraz dobrostanie układu nerwowego (rośliny strączkowe, zielone warzywa, mięso, nabiał, produkty pełnoziarniste, drożdże) oraz dobrych źródeł składników mineralnych mających wpływ na układ nerwowy- m .in. cynk ( produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, ryby, orzechy, mięso, jaja) magnez (pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy, gorzka czekolada, wysokomineralizowana woda pitna).

Dieta na dobry nastrój – co jeść, aby zachować dobrą formę?

  • regularności posiłków (4-5 posiłków na dzień)
  • spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców min. 5 porcji na dzień, do każdego posiłku warzywo lub owoc
  • wybieraniu przede wszystkim pełnoziarnistych produktów zbożowych, które są bogatsze w składniki mineralne niż te, które są produkowane z mąki oczyszczonej.
  • spożywaniu odpowiedniej ilości nabiału lub o ile jesteś na diecie wegańskiej innych produktów będących źródłem wapnia (wysokomineralizowana woda pitna!)
  • ograniczaniu spożywania mięsa  (maks 3 razy/ tydzień) na rzecz spożywania większej ilości nasion roślin strączkowych, ryb.
  • Spożywania dobrej jakości tłuszczów roślinnych takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, awokado, oleje tłoczone na zimno z nasion. I dodatkowo zastępowanie nimi niskiej jakości tłuszczy zwierzęcych takich jak np. smalec
  • Unikaniu słodyczy i żywności wysokoprzetworzonej (wędliny, kiełbasy, wyroby cukiernicze, pieczywo głęboko mrożone, żywność typu fast food, chipsy itp.)
  • Zastępowania nadmiernej ilości soli w diecie ziołami i przyprawami
  • Piciu minimum 1,5 l wody dziennie
  • Ograniczaniu alkoholu (podczas przyjmowania leków psychoaktywnych picie alkoholu jest najczęściej ZAKAZANE)

Warto pamiętać, że leczenie pełnoobjawowej depresji wymaga pomocy specjalisty. Nie mniej ważne jest, żeby mieć świadomość, że dieta na dobry nastrój istnieje!


Projekt The Presja działa na rzecz zwiększania świadomości ludzi w zakresie zdrowia psychicznego, szczególnie w zakresie depresji. Finansujemy także psychoterapię dla osób potrzebujących. Jeśli bliska jest Ci nasza misja zostań Patronem projektu THE PRESJA. Każde 10 złotych ma znaczenie.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *