Dieta na dobry nastrój

Opublikowane przez Wojciech Wychowaniec w dniu

Nie można mylić profilaktyki dobrego nastroju z leczeniem pełnoobjawowej depresji. Niemniej jednak pewne jest, że zdrowa dieta jest elementem profilaktyki antydepresjnej. Zdrowa czyli jaka? 

Dobra dieta to taka, która pozytywnie wpływa na nasz organizm – dostarcza nam odpowiedniej ilości makroskładników (węglowodanów, białek, tłuszczy) witamin i składników mineralnych.

Powinniśmy opierać nasze żywienia w większości na produktach naturalnych, niskoprzetworzonych, bogatych w substancje odżywiające nie tylko nasze mięśnie ale również mózg.

W prewencji chorób układu nerwowego bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na spożywanie odpowiedniej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3  (tłuste ryby morskie), witamin z grupy B mających wielkie znaczenie w gospodarce hormonalnej oraz dobrostanie układu nerwowego (rośliny strączkowe, zielone warzywa, mięso, nabiał, produkty pełnoziarniste, drożdże) oraz dobrych źródeł składników mineralnych mających wpływ na układ nerwowy- m .in. cynk ( produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, ryby, orzechy, mięso, jaja) magnez (pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy, gorzka czekolada, wysokomineralizowana woda pitna).

Chcąc prowadzić dobry styl żywienia należy pamiętać  o:

  • regularności posiłków (4-5 posiłków na dzień)
  • spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców min. 5 porcji na dzień, do każdego posiłku warzywo lub owoc
  • wybieraniu przede wszystkim pełnoziarnistych produktów zbożowych, które są bogatsze w składniki mineralne niż te, które są produkowane z mąki oczyszczonej.
  • spożywaniu odpowiedniej ilości nabiału lub o ile jesteś na diecie wegańskiej innych produktów będących źródłem wapnia (wysokomineralizowana woda pitna!)
  • ograniczaniu spożywania mięsa  (maks 3 razy/ tydzień) na rzecz spożywania większej ilości nasion roślin strączkowych, ryb.
  • Spożywania dobrej jakości tłuszczów roślinnych takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, awokado, oleje tłoczone na zimno z nasion i zastępowania nimi niskiej jakości tłuszczy zwierzęcych takich jak np. smalec
  • Unikaniu słodyczy i żywności wysokoprzetworzonej (wędliny, kiełbasy, wyroby cukiernicze, pieczywo głęboko mrożone, żywność typu fast food, chipsy itp.)
  • Zastępowania nadmiernej ilości soli w diecie ziołami i przyprawami
  • Piciu minimum 1,5 l wody dziennie
  • Ograniczaniu alkoholu (podczas przyjmowania leków psychoaktywnych picie alkoholu jest najczęściej ZAKAZANE)

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *